Diskontní míra odráží náklady kapitálu a očekávanou míru návratnosti investic, a je tedy jedním z klíčových faktorů při rozhodnutích o dlouhodobých investicích a pro hodnocení nákladů a přínosů různých politik.
Nejčastěji se diskontní míry používané v energetických modelech pohybují mezi 5 a 9 procenty.
V modelu TIMES-CZ počítáme s následujícími hodnotami diskontní míry: 5%, 7%, 8%, 9% a 11%.
Do modelu TIMES-CZ jsou začleněny 4 varianty potenciálů obnovitelných zdrojů pro výrobu elektřiny (OZE). První varianta vychází ze zeleného scénáře SEK. Další dvě vychází Studie komory OZE a předpokládají vyšší potenciál OZE než SEK. Poslední varianty představuje velmi konzervativní odhad potenciálu OZE.
Potenciály pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů v roce 2050 [TWh]
|
||||||
|
Voda
|
Geo
|
PV
|
Bioplyn
|
Vítr
|
Biomasa
|
Zelený scénář SEK
|
2.53 |
0.14 |
7.6 |
4.5 |
4.53 |
10.2 |
Studie komory OZE
|
2.53 |
0.14 |
8 |
4.5 |
9.78 |
11 |
Studie komory OZE - optimistický scénář
|
2.53 |
0.14 |
10 |
4.5 |
16 |
13 |
Konzervativní
|
2.53 |
0 |
5 |
3 |
2 |
6 |
Cena silové elektřiny je relevantní jen pro objem čistého vývozu/dovozu elektřiny. Výrobní náklady elektřiny v ČR jsou výsledkem modelu.
Předpoklady cen silové elektřiny [€2015/MWh]
|
|||||||||
|
|
2015
|
2020
|
2025
|
2030
|
2035
|
2040
|
2045
|
2050
|
střední
|
|
38
|
38
|
44
|
49
|
52
|
54
|
54
|
54
|
nízká
|
|
38
|
38
|
38
|
38
|
38
|
38
|
38
|
38
|
velmi nízka
|
|
38
|
38
|
36
|
34
|
33
|
31
|
29
|
28
|
vysoká
|
|
38
|
45
|
70
|
74
|
78
|
82
|
87
|
92
|
Dle optimalizovaného scénáře SEK
|
|
38
|
40
|
50
|
60
|
65
|
70
|
70
|
70
|
Exp(18€/MWh), Imp(54€/Mwh)
|
Import
|
54
|
54
|
54
|
54
|
54
|
54
|
54
|
54
|
Export
|
18
|
18
|
18
|
18
|
18
|
18
|
18
|
18
|
Jelikož jde o ryze lokální zdroj, jsou pro cenu biomasy definovány předpoklady samostatně a to vždy ve 3 stupních, kdy 1. nejlevnější stupeň má potenciál 99 PJ za rok, 2. stupeň 65 PJ za rok a 3. stupeň 75 PJ za rok.
Cena biomasy v jednotlivých předpokladech a stupních [€/GJ]
|
|||||||||
|
|
2015 |
2020 |
2025 |
2030 |
2035 |
2040 |
2045 |
2050 |
nízká |
1. stupeň
|
0.47 |
0.47 |
0.47 |
0.47 |
0.47 |
0.47 |
0.47 |
0.47 |
2. stupeň
|
1.1 |
1.1 |
1.1 |
1.1 |
1.1 |
1.1 |
1.1 |
1.1 |
|
3. stupeň
|
2.5 |
2.5 |
2.5 |
2.5 |
2.5 |
2.5 |
2.5 |
2.5 |
|
střední |
1. stupeň
|
1.5 |
1.5 |
1.5 |
1.5 |
1.5 |
1.5 |
1.5 |
1.5 |
2. stupeň
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
3. stupeň
|
2.5 |
2.5 |
2.5 |
2.5 |
2.5 |
2.5 |
2.5 |
2.5 |
|
vysoká |
1. stupeň
|
1.5 |
1.5 |
1.5 |
1.5 |
1.5 |
1.5 |
1.5 |
1.5 |
2. stupeň
|
2.3 |
2.3 |
2.3 |
2.3 |
2.3 |
2.3 |
2.3 |
2.3 |
|
3. stupeň
|
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Politiky a regulace
Životnost jaderné elektrárny Dukovany (EDU) se předpokládá alespoň do roku 2025-2027, ale spíše až do roku 2035-2037. Proto je jako výchozí předpoklad modelu životnost EDU do roku 2035. Zejména z politických důvodů existuje možnost, že by EDU nebylo prodlouženo povolení k provozu a musela by se uzavřít do 2025. Za určitých okolností lze naopak uvažovat o prodloužení elektrárny na 60 let, tj. do roku 2045.
Cena povolenky EUA systému emisního systému EU ETS je klíčovým faktorem, které ovlivňuje vývoj sektoru energetiky. Z toho důvodu jsou u tohoto parametru uvažovány kromě předpokladů Státní energetické koncepce (SEK)[1], World energy outlook 2017 [3] a DECC [4] i další úrovně cen EUA (bez reference).
Předpoklady cen povolenky EUA [€2015/t CO2]
|
||||||||||
|
2015
|
2020
|
2025
|
2030
|
2035
|
2040
|
2045
|
2050
|
Reference
|
|
5 €
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
|
|
10 €
|
5
|
10
|
10
|
10
|
10
|
10
|
10
|
10
|
|
|
15 €
|
5
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
|
|
20 €
|
5
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
|
|
25 €
|
5
|
20
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
|
|
30 €
|
5
|
20
|
25
|
30
|
30
|
30
|
30
|
30
|
|
|
35 €
|
5
|
20
|
27.5
|
35
|
35
|
35
|
35
|
35
|
|
|
40 €
|
5
|
20
|
30
|
40
|
40
|
40
|
40
|
40
|
|
|
45 €
|
5
|
20
|
32.5
|
45
|
45
|
45
|
45
|
45
|
|
|
50 €
|
5
|
20
|
35
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
|
|
SEK
|
5
|
9
|
23
|
33
|
34.7
|
36.5
|
40
|
40
|
MPO [1]
|
|
WEO-NP
|
5
|
17
|
18.75
|
28.5
|
33.5
|
36
|
44
|
50
|
WEO [3] New Policies Scenario
|
|
DECC střední
|
5
|
12
|
51
|
87
|
87
|
87
|
87
|
87
|
DECC [4] střední scénář
|
|
DECC vysoká
|
5
|
50
|
96
|
135
|
135
|
135
|
135
|
135
|
DECC [4] vysoký scénář
|
|
WEO-SD
|
5
|
20
|
47.25
|
77
|
92
|
105
|
125
|
145
|
WEO [3] Sustainable Development Scenario
|
|
Prolomení ÚEL reprezentuje dostupnost tuzemského hnědého uhlí v návaznosti na prolomení či neprolomení územních ekologických limitů (ÚEL) těžby hnědého uhlí dle 4 variant navržených Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) v roce roku 2015. Varianta ÚEL 1 představuje zachování ÚEL v podobě před usnesením Vlády České republiky ze dne 19.10. 2015 č. 827 [2]. Varianta ÚEL 2 představuje schválené prolomení ÚEL na velkolomu Bílina. Varianta ÚEL 3 představuje prolomení ÚEL na velkolomu Bílina a částečné prolomení na velkolomu ČSA. Varianta ÚEL 4 představuje prolomení ÚEL na velkolomu Bílina i na velkolomu ČSA. Vláda České republika schválila 19.10. 2015 variantu ÚEL 2, proto je pro tuto variantu dostupných nejvíce kombinací ostatních parametrů modelu.
Plánované těžby hnědého uhlí v jednotlivých variantách ÚEL [PJ] (průměry za 5 leté období)
|
||||||||
|
2015
|
2020
|
2025
|
2030
|
2035
|
2040
|
2045
|
2050
|
ÚEL 1
|
488
|
415
|
343
|
279
|
232
|
126
|
62
|
62
|
ÚEL 2
|
487
|
438
|
382
|
335
|
291
|
211
|
131
|
108
|
ÚEL 3
|
487
|
438
|
439
|
420
|
298
|
211
|
131
|
108
|
ÚEL 4
|
487
|
438
|
414
|
433
|
393
|
313
|
233
|
210
|